Papieska Unia Misyjna

Papieska Unia Misyjna

 

 

Kościół w Ameryce Łacińskiej a misje

„Powiedz biskupowi, że to Maryja Dziewica cię posyła i powtórz moje wielkie pragnienie, aby mieć w tym miejscu kościół” – usłyszałw 1531 r. Juan Diego, kiedy chciał wymówić się od misji, powierzonej mu podczas objawień. I rzeczywiście. W tym miejscu wyrósł kościół nie tylko ten materialny, w ciągu wieków coraz bardziej okazały, strzegący cudownego obrazu Pani z Guadalupe, ale przede wszystkim duchowy, indiański, mocno zakorzeniony w miejscowej tradycji.

Papież Franciszek a misje

Oddając kolejny numer Lumen Gentium naszym Czytelnikom, pragniemy zachęcić do podążania misyjnymi szlakami papieża Franciszka. Przyzwyczajeni do pielgrzymek św. Jana Pawła II sprzed mniej więcej ćwierć wieku, przyglądając się podróżom papieża Franciszka, możemy zauważyć wielkie zmiany zachodzące w świecie, a więc również w Kościele misyjnym.

JUBILEUSZ PAPIESKIEJ UNII MISYJNEJ

W bieżącym roku, dokładnie 30 października, minie sto lat od chwili, kiedy papież Benedykt XV zaaprobował Unię Misyjną Duchowieństwa. Rocznica ta jest szczególną okazją, aby wnikliwie spojrzeć na to dzieło, które w 1956 roku zostało podniesione do rangi papieskiego,i ze szczególną uwagą przeanalizować jego założenia i działalność. Aby jednak to studium przyniosło oczekiwane rezultaty, trzeba najpierw spojrzeć na bogactwo osobowości, ogrom misyjnego zaangażowania i niezwykle cenne przemyślenia bł. Pawła Manny, który stoi u początku dzisiejszej Papieskiej Unii Misyjnej.

Collectanea Missiologica

Rezygnacja z prawdy jest zabójcza dla wiary – przemówienie Benedykta XVI na Papieskim Uniwersytecie Urbaniana, 21 października 2014 r.

Teologia religii

W swojej wielkiej encyklice misyjnej Redemptoris missio św. Jan Paweł II podkreślał, że „powszechność zbawienia nie oznacza,że otrzymują je tylko ci, którzy w wyraźny sposób wierzą w Chrystusa i weszli do Kościoła. Jeśli zbawienie zostało przeznaczone dla wszystkich, musi ono być dane konkretnie do dyspozycji wszystkich. Oczywiste jest jednak, że dziś, tak jak i w przeszłości, wielu ludzi nie ma możliwości poznania czy przyjęcia ewangelicznego Objawienia i wejścia do Kościoła.

Duchowość misyjna

„Działalność misyjna wymaga specyficznej duchowości odnoszącej się w szczególny sposób do tych, których Bóg powołał, aby byli misjonarzami” –podkreślał Jan Paweł II w programowej encyklice Redemptoris missio. W Kościele duchowość misyjna od zawsze była nacechowana miłością Boga i Chrystusa oraz świadomością potrzeby głoszenia Ewangelii,ogłaszania światu odwiecznego planu zbawczej miłości Boga w Trójcy Jedynego i zapraszania wszystkich ludzi na drogę wiary w Chrystusa.

Wielkie księgi wielkich religii

Tak jak pierwszym i niezastąpionym środkiem komunikacji w społeczności ludzkiej jest słowo, tak samo i Lud Boży jednoczy się przede wszystkim przez słowo Boga żywego. Dlatego Dekret o misyjnej działalności Kościoła podkreśla, iż głównym środkiem do zakładania Kościoła jest „głoszenie Ewangelii Jezusa Chrystusa, do której przepowiadania posłał Pan swoich uczniów na cały świat” (DM 6). To przepowiadanie to ewangelizacja dążąca do nawrócenia serca ku Chrystusowi.

Misje a kultury
Jan Paweł II, omawiając proces wcielania Ewangelii w kultury narodów w encyklice Redemptoris missio, rozpoczyna od oczywistego, a jednocześnie bardzo znaczącego stwierdzenia, iż „prowadząc działalność misyjną wśród narodów, Kościół spotyka różne kultury i zostaje wciągnięty w proces inkulturacji” (RMis 52).

Dialog międzyreligijny i misje

Wielkie posłanie i przesłanie Boga, realizowane przez głosicieli Dobrej Nowiny, szanuje wolność człowieka. „Czy można odrzucić Chrystusa i wszystko to, co On wniósł w dzieje człowieka? – pyta Jan Paweł II i odpowiada zarazem – Oczywiście, że można. Człowiek jest wolny.

Jaki jest cel misji ad gentes?

Pytanie o uzasadnienie misji, na które staraliśmy się odpowiedzieć w poprzednim numerze „Lumen Gentium. Zeszyty Misjologiczne” łączy się ściśle z pytaniem o cele misji. Widoczne jest to także w pytaniach postawionych przez Jana Pawła II w Redemptoris missio: „Czy misje wśród niechrześcijan są jeszcze aktualne? Czyż nie zastąpił ich może dialog międzyreligijny?

Informacja

Formacja

Zjednoczenie

Dołącz do PUM